Пандемията от COVID-19 преобразува света и все повече потребители започват да пазаруват онлайн в по-голям брой и честота. Според новите данни на американския индекс за търговия на дребно на IBM, цитирани от Techcrunch, пандемията ускори преминаването от физически магазини към дигитално пазаруване с приблизително пет години.
В резултат на това универсалните магазини отбелязват значителен спад. През първото тримесечие на 2020 г. продажбите на универсални магазини и тези на други по-малки търговци на дребно намаляват с 25%. Тази тенденция нараства до 75% спад през второто тримесечие.
Сривът засяга практически всички традиционни магазини, които не продават стоки от първа необходимост. Прогнозите на IBM US Retail Index не са добри и за следващите месеци. Анализът очаква общият годишен спад на продажбите да е около 60% за универсалните магазини.
Същевременно, онлайн пазаруването се радва на все по-голям интерес. За сега обаче ръстът не е чак толкова голям и се очаква да бъде около 20% за цялата година. Това означава, че много голям брой хора са ограничили покупките си значително.
Пандемията е преначертала и разбиранията на хората за това кои стоки са най-важни. Преди нея купуването на дрехи е било сред популярните дейности, но се очаква да отчете над 16% спад за тази година. Особено голям ще е сривът при мъжките дрехи – 68%, следван от 50% за дамските дрехи и 45% за детските. Спадът при козметиката ще е по-малък – само около 3%.
Ръст има към алкохола – 16%, защото по-малко хора ходят по заведения. Аптеките бележат по-скромно увеличение на приходите си – около 2,5%. Очаква се и общо над 14% ръст на стоките за ремонт и подобряване на дома.