10.2 C
София
четвъртък, април 25, 2024

Грешките на ЕС свързани с ваксините – кой е виновен?

Препоръчваме Ви

ЕК ще препоръча начало на преговори за членство с Босна и Херцеговина

Европейската комисия ще препоръча на страните членки на ЕС да започнат преговори за членство с Босна и Херцеговина, съобщи председателят на Комисията Урсула фон...

Натискът по границите на ЕС: В каква посока ще се промени миграционната политика?

380 хиляди са нелегалните мигранти в Европа през 2023 година. Има ли натиск, къде е България и какво ще се случи – темата коментират...

„Спасените: 20 години история“ – изложба на ПАРК ЗА МЕЧКИ Белица в Европейския парламент

В чест на повече от 20 години непоколебима отдаденост към благосъстоянието на животните в ПАРК ЗА МЕЧКИ Белица, ЧЕТИРИ ЛАПИ с гордост представя вълнуваща...

„Минало несвършено“ – роман по култовия сериал на NOVA „Отдел „Издирване“

Излезе от печат „Минало несвършено“ - криминален психологически роман по култовия сериал на NOVA „Отдел „Издирване“. Майсторски замислена, динамична и завладяваща история, която разширява...

Можеше ли държавите от ЕС да получат ваксината бързо и навреме? Според мнението на изтъкнатия немски икономист Ханс-Вернер Зин – да опредлено е можело.
Шведският вестник „Дагбладет” пише следното по темата:
Много се объркаха нещата, когато всички членове на ЕС сложиха шапки на готвачи и започнаха да правят супа, но не успяха да постигнат взаимно разбирателство. В резултат на това ЕС поръча твърде малко дози и това се случи твърде късно. Докато Великобритания, Япония и Канада започнаха да работят през юли-август, ЕС направи първата си поръчка за ваксината на „Пфайзер” едва през ноември.

Някои страни се изплашиха от цената, като подобна реакция може да се определи като ирационална, предвид последиците за обществото от липсата на ваксини в разгара на пандемията. Ако ЕС, вместо да разчита на няколко доставчици, бе решил да поръча дози за две трети от населението от всичките шест производители, общата сметка ще бъде само 29 милиарда евро. Сума, която пандемията поглъща за 10 дни, така че е можело да бъде изчислена.

Съмненията на други държави се основаваха на скептицизма относно РНК ваксината. В същото време този скептицизъм няма научна основа, но все още е много популярен в много страни от ЕС.

Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен се опита да обясни критикуваната стратегия за ваксинация, използвайки неясната метафора: „Индивидуално страните могат, разбира се, да действат като малки, бързи моторни лодки, докато ЕС е по-скоро танкер”.

С други думи страните от ЕС са силни заедно, защото имат повече потенциал, отколкото индивидуално. Но какво, ако поради инерцията на огромния кораб и нерешителността на екипажа не успеем да напълним резервоарите? Освен това в несигурна и бързо променяща се среда поставянето на всички яйца в една лодка е риск.

Професор Зин е на същото мнение. Сътрудничеството в рамките на ЕС трябва да се основава на принципа на субсидиарност или решения, взети на възможно най-ниското ниво. Според Зин не е имало правна или икономическа причина за централизираното снабдяване с ваксини. Ако отделните държави се съревноваваха помежду си, те биха могли да действат по-бързо. В същото време, може би, след като са платили по-висока цена, за сметка на техните инвестиции, те биха позволили на производителите да увеличат обема на доставките.

Междувременно проблемите с доставките на ваксини в ЕС трябва да послужат като сигнал за събуждане за шведските партии. Твърде често те спорят дали Швеция трябва да гледа на Съюза положително, отрицателно или хладно – но твърде рядко говорят за това какво трябва да носи ЕС и на каква мисия трябва да се отдаде. Съществената дискусия за условията, при които сътрудничеството в рамките на ЕС дава най-добри резултати, както и кога трябва да остави членовете си на мира, може да донесе много положителни промени.

Само си представете деня, когато изборите за ЕС ще бъдат нещо, наистина вълнуващо хората, а не просто събитие с ниска избирателна активност, към което никой няма голям интерес. Тогава общността може да се превърне във флота от малки, бързи моторни лодки, които вървят заедно, където трябва, а не нефтен танкер с неясен курс.

Повече по Темата

НАПИШЕТЕ КОМЕНТАР

Please enter your comment!
Please enter your name here

Последни Новини

ЕК ще препоръча начало на преговори за членство с Босна и Херцеговина

Европейската комисия ще препоръча на страните членки на ЕС да започнат преговори за членство с Босна и Херцеговина, съобщи председателят на Комисията Урсула фон...

Натискът по границите на ЕС: В каква посока ще се промени миграционната политика?

380 хиляди са нелегалните мигранти в Европа през 2023 година. Има ли натиск, къде е България и какво ще се случи – темата коментират...

„Спасените: 20 години история“ – изложба на ПАРК ЗА МЕЧКИ Белица в Европейския парламент

В чест на повече от 20 години непоколебима отдаденост към благосъстоянието на животните в ПАРК ЗА МЕЧКИ Белица, ЧЕТИРИ ЛАПИ с гордост представя вълнуваща...

„Минало несвършено“ – роман по култовия сериал на NOVA „Отдел „Издирване“

Излезе от печат „Минало несвършено“ - криминален психологически роман по култовия сериал на NOVA „Отдел „Издирване“. Майсторски замислена, динамична и завладяваща история, която разширява...

България ще се включи в екипа на „Евроджъст“ за разследване на военни престъпления в Украйна

Министърът на правосъдието Атанас Славов изрази решителност България да бъде една от страните, които ще участват във възстановяването на справедливостта след престъпната война на...