Преди четири години Facebook направи нещо наистина смайващо. Компанията създаде ново хардуерно подразделение, наречено Building 8. Събра екип от учени и инженери, ръководени от изпълнителен директор на DARPA, и обяви, че изгражда технология, която да ви помогне да „пишете“ с мозъка си и да „чувате“ с кожата си.
Макар да не беше ясно дали смелата идея някога действително ще се реализира, тя бе иновативна и различна от всичко, което компанията някога е правила. Но скоро след това изпълнителният директор на DARPA напусна Facebook. Година по-късно Building 8 бе преименувана на Portal, както интелигентния високоговорител Portal, който Facebook направи, за да се конкурира с подобен продукт от Amazon, припомня CNN Business.
Facebook е една от най-големите и най-известните технологични компании в света. Заедно с Google, доминира на пазара за онлайн реклама. Но през последните години Facebook по-скоро се концентрира върху клониране на популярни функции от конкурентите си, отколкото за създаването на иновативни такива и продукти.
Вместо мозъчни технологии или други нови хардуерни устройства, Facebook пусна дълъг списък от продукти копирани от YouTube, Twitch, TikTok, LinkedIn, Pinterest и Slack. Facebook се възползва от популярни приложения за запознанства, стартира конкурент на Craigslist и най-популярната функция на Snapchat Stories през 2016 г. През тази седмица бе съобщено, че Facebook сега се стреми да направи същото и с Clubhouse.
В допълнение към копирането, Facebook обича да купува конкурентите си. Компанията придоби Instagram през 2012 г., както и WhatsApp и Oculus.
Някои от тези усилия доведоха до намеса от страна на регулаторните органи в САЩ. Facebook е обвинен, че използва „своята господстваща сила и монополна власт, за да смаже по-малките съперници и да потуши конкуренцията“, заяви прокурора на Ню Йорк Летиция Джеймс, който ръководи разследването на компанията за потенциални антиконкурентни практики.
Но последователните и много публични усилия за клониране повдигат и фундаментални въпроси относно способността на Facebook да създава иновации, което често се смята за жизнената сила на всяка технологична компания. Facebook със сигурност не е първата или единствената технологична компания, която копира чужди продукти, но също така е трудно да си спомним последния път, когато Гигантът създаде нещо наистина иновативно и същевременно да е изцяло негова идея.
Facebook направи някои забележителни опита през годините, откакто въведе News Feed през 2006 г. – месеци след стартирането на Twitter. Компанията промени начина, по който хората консумират информацията онлайн. Създаде т.нар. Facebook телефон, експериментира с летящ дрон за доставка на интернет, захранван със слънчева енергия, пробва с въвеждането на нова криптовалута, но засега тези опити не се увенчават с успех.
От друга страна, някои от усилията му да имитира конкуренти са изключително успешни. Instagram Stories, неговият клонинг на Snapchat, се превърнаха в начин за комуникация и свързване за милиони хора. Facebook Marketplace се очерта като популярна и на пръв поглед по-безопасна алтернатива на Craigslist за някои.
След като Ню Йорк Таймс съобщи, че Facebook разработва продукт за аудио чат, който е подобен на Clubhouse, говорителят на Facebook Джо Озбърн каза, че компанията „винаги проучва начини за подобряване“ на аудио и видео преживяването. Озбърн също така добави, че постоянните повторения и подобрения на идеи и продукти са във вените на Силициевата долина и в резултат на това се създават повече възможности за избор на потребителите.
”Представете си, че единствената кола в света е Model T в момента. Някой е изобретил колата и наистина това е страхотно, но обвинявате ли други компании, които също произвеждат автомобили, които имат колела и волан и прозорци? Въпросът е, какви уникални неща изграждате върху тях“, каза Кевин Систром, съоснователят и бивш главен изпълнителен директор на Instagram.
В много отношения това е вярно. Типичният потребител не се интересува кой е помислил първо за идеята, грижа го е кой го е изпълнил най-добре. Apple не е изобретил смартфона, но произвежда едни от най-добрите такива. Ето защо Instagram Stories отне потребителска база на Snapchat за по-малко от година, въпреки че Facebook не беше този, който изобрети изчезващи публикации. И ето защо Reels, функцията за кратко видео, не може да се пребори с мощния алгоритъм на TikTok.
И все пак се надяваме някой ден да чуем, че Facebook наистина е измислил нещо толкова спиращо дъха като четец на мисли, а не поредната версия на продукт, който вече сме виждали.