1.2 C
София
петък, април 19, 2024

Кое масло да изберете за кола: „синтетика“ или „полусинтетика“

Препоръчваме Ви

ЕК ще препоръча начало на преговори за членство с Босна и Херцеговина

Европейската комисия ще препоръча на страните членки на ЕС да започнат преговори за членство с Босна и Херцеговина, съобщи председателят на Комисията Урсула фон...

Натискът по границите на ЕС: В каква посока ще се промени миграционната политика?

380 хиляди са нелегалните мигранти в Европа през 2023 година. Има ли натиск, къде е България и какво ще се случи – темата коментират...

„Спасените: 20 години история“ – изложба на ПАРК ЗА МЕЧКИ Белица в Европейския парламент

В чест на повече от 20 години непоколебима отдаденост към благосъстоянието на животните в ПАРК ЗА МЕЧКИ Белица, ЧЕТИРИ ЛАПИ с гордост представя вълнуваща...

„Минало несвършено“ – роман по култовия сериал на NOVA „Отдел „Издирване“

Излезе от печат „Минало несвършено“ - криминален психологически роман по култовия сериал на NOVA „Отдел „Издирване“. Майсторски замислена, динамична и завладяваща история, която разширява...

Колата няма да работи без гориво. Но има и друг, не по-малко важен компонент. Това е моторно масло. Покрива стените на цилиндъра с тънък филм, намалява нивото на износване не само на буталата, но и на целия двигател с вътрешно горене.

Колата няма да работи без гориво. Но има и друг, не по-малко важен компонент. Това е моторно масло. Покрива стените на цилиндъра с тънък филм, намалява нивото на износване не само на буталата, но и на целия двигател с вътрешно горене.

На практика това означава, че изборът трябва да се подхожда много внимателно, след като са проучени плюсовете и минусите на опциите на пазара. В тази статия ще разгледаме кое масло е по-добро: „синтетика“ или „полусинтетика“.

 

„Синтетика“ и нейните характеристики

Синтетичното масло се получава в химически лаборатории в процеса на дълбока дестилация на природен газ или нефт. В състава няма естествени съставки.

Ако говорим за характеристиките на „синтетиката“, важно е да подчертаем следното:

  • дори след хиляди километри оригиналните свойства на маслото се запазват;
  • няма окислителни реакции;
  • всички необходими добавки, които увеличават съотношението на компресия в цилиндрите, вече са включени във формулата. Горивото изгаря напълно;
  • плътността на маслото не зависи от температурата на околната среда. На практика това означава, че колата на „синтетика“ ще стартира по-лесно, отколкото на други видове.

Основният недостатък е високата цена в сравнение с аналозите.

„Полусинтетика“ и нейните параметри

За да получат този вид масло, производителите смесват синтетични и минерални масла в определено съотношение. Съотношението на ниво стандарти не е регламентирано. Повечето от представените варианти съдържат 50-60% минерални и 40-50% синтетични.

По отношение на „полусинтетиката“ има няколко точки:

  • сгъстява се вече при -10 0С;
  • има голяма вероятност от развитие на окислителни процеси;
  • Не съдържа всички необходими добавки.

Малко за „минерала“

Основата на този вид масло е същата като тази на „синтетиката“ – масло. Но дестилацията се използва директно. Основното предимство е ниската цена. Той е поне 50% по-евтин от синтетичните колеги.

Допълнителен плюс на „минералната вода“ е наличието на добавки в състава, които намаляват износването и го почистват от отлагания. Но ефективността на минералното масло е по-ниска от тази на синтетичното. Освен това по време на работа съдържанието на добавки намалява. Трябва да се сменя по-често.

Как да изберем?

Първо трябва да разберете каква е разликата между двата състава. И това се крие в молекулната формула. Благодарение на нея синтетичното масло запазва течливост, устойчивост както на високи, така и на ниски температури. Не е нужно да се притеснявате за прегряване на двигателя. Той ще работи еднакво ефективно във всяка ситуация, дори при максимално натоварване.

Отделно, заслужава да се спомене ресурсът на „синтетика“. Ще трябва да сменяте маслото по-рядко, отколкото когато използвате аналози.

 

„Полусинтетиката“ по отношение на производителността, например по отношение на стабилността, е по-добра от „минералната вода“, но е по-ниска от „синтетиката“. В същото време много собственици на нови автомобили избират това масло. Можете също да се съсредоточите върху „синтетика“, но това е повече въглероден окис и всички отлагания се измиват в двигателя с вътрешно горене. На практика това води до факта, че при избора на масло е важно да се вземе предвид пробегът на автомобила.

Могат ли да се смесват масла?

Някои шофьори смятат, че няма да навреди на колата от смесване на масла. Експертите смятат, че „синтетиката“ и „полусинтетиката“ е най-добре да се използват отделно. Причината е наличието на добавки в различна концентрация. Как ще си „взаимодействат“ в един двигател е трудно да се предвиди. Съответно е по-добре да откажете такива процедури. Ако решите да експериментирате, изберете продукти от един производител.

В най-добрия случай трябва да имате на склад няколко литра вече заредено масло. С увеличаване на пробега „апетитът“ на автомобила също расте и консумацията на смазочни материали се увеличава. Трябва да се добави масло, но такова зареждане може да навреди на двигателя. Резултатът от смесването на двете формули може да бъде окислителен процес. За стабилната работа на двигателя с вътрешно горене в такава ситуация не е необходимо да се говори.

Защо трябва да изберете масло въз основа на производителя, а не на вискозитета?

Тук няма никаква мистерия. Просто заводите работят с различни технологии и химически формули. Не трябва да забравяме това при смяна на вида масло, например при преминаване от „минерална вода“ към „полусинтетика“. Невъзможно е моторното масло да се източи до последната капка. Част определено ще остане по стените на цилиндрите (в рамките на 5-10%). И при наливане на нов, той неизбежно ще се смеси със стария. Не трябва да се очаква бурна химическа реакция, но по стените могат да започнат окислителни процеси.

За да сведете до минимум натоварването на двигателя, по-добре е да работите с масла от същия производител . Износването на буталата ще бъде намалено, а останалите части на двигателя с вътрешно горене ще издържат по-дълго. По-рядко се налага да викате автосервиз за ремонт.

 

 

Повече по Темата

Последни Новини

ЕК ще препоръча начало на преговори за членство с Босна и Херцеговина

Европейската комисия ще препоръча на страните членки на ЕС да започнат преговори за членство с Босна и Херцеговина, съобщи председателят на Комисията Урсула фон...

Натискът по границите на ЕС: В каква посока ще се промени миграционната политика?

380 хиляди са нелегалните мигранти в Европа през 2023 година. Има ли натиск, къде е България и какво ще се случи – темата коментират...

„Спасените: 20 години история“ – изложба на ПАРК ЗА МЕЧКИ Белица в Европейския парламент

В чест на повече от 20 години непоколебима отдаденост към благосъстоянието на животните в ПАРК ЗА МЕЧКИ Белица, ЧЕТИРИ ЛАПИ с гордост представя вълнуваща...

„Минало несвършено“ – роман по култовия сериал на NOVA „Отдел „Издирване“

Излезе от печат „Минало несвършено“ - криминален психологически роман по култовия сериал на NOVA „Отдел „Издирване“. Майсторски замислена, динамична и завладяваща история, която разширява...

България ще се включи в екипа на „Евроджъст“ за разследване на военни престъпления в Украйна

Министърът на правосъдието Атанас Славов изрази решителност България да бъде една от страните, които ще участват във възстановяването на справедливостта след престъпната война на...