Началото на нова година може да бъде доста отрезвяващо и разтърсващо. Често са достатъчни няколко дни и всички наши добри резолюции са изчезнали. Изследователски екип, ръководен от британския психолог Ричард Уайзман, установява в свое проучване през 2012 г., че човешката сила на волята е твърде слаба, за да може да се справя с нови резолюции.
Това, което често се разбира погрешно: Човекът по природа е критик на промяната във всички ситуации. Той се чувства комфортно в статуквото, както в професионален, така и в частен план, и затова едва ли полага усилия да излезе от рутината си. Професорът по психология Анджела Дъкуърт, една от водещите световни учени в областта на изследванията на поведението на хората, дори е убедена, че хората многократно вземат грешни решения, дори когато знаят, че грешат – единствено защото са свикнали с тях да избират това, което избират.
Ключът към успеха: Pain и Gain
Като цяло има само два фактора, които ни подтикват към трайна промяна в поведението: болка и печалба. Тези два термина са се утвърдили в научните изследвания.
Да предположим, че сте решили да се откажете от тютюнопушенето през новата година. Чистата мотивация да спрете да го правите вероятно ще бъде по-слаба от желанието за никотин. Мозъкът ви е подготвен за награда, не можете да избягате от това. Теоретично рисковете за здравето биха имали значително по-голям потенциал да ви разубедят да пушите. Редовната консумация на никотин драстично увеличава шансовете за развитие на рак. Ако сериозно се отнасяте към здравето си и искате да се откажете от тютюнопушенето поради тази причина, вие бягате от потенциално фатално заболяване. Тази сила на волята е много по-вероятно да промени поведението ви.
Болката не трябва да бъде нещо в бъдеще, може да бъде и нещо много реално – поне за някой, който вече изпитва болка тук и сега. Погледнете например човек, чиято връзка е толкова лоша, че само го прави нещастен. Той наистина иска да избяга. За него бягството от чувство на болка може да бъде само облекчение.
Обратното на страданието е печеленето. Хората, които променят нещата в живота си на тази основа, следват определени призиви. Те очакват толкова много лични предимства от нещо ново, че поемат често по неудобния път на промяна.
Например, ако през 2021 г. сте решили да напуснете работата си и да работите другаде, можете да го направите с перспективата за по-добра заплата – или с надеждата да разширите обхвата си от задачи и отговорности и по този начин да подобрите кариерата си, за да се реализирате по-добре.
Промяната е неизбежна – особено за компаниите
Американецът Дж. Стивън Макнали се е занимавал широко с взаимодействиетомежду болката и печалбата – особено от икономическа гледна точка. Като финансов директор на електронната група PTI / Phoenix Contact.
Посланието на Макнали: Промените винаги отнемат много време, скъпи, трудни и болезнени – но те са неизбежни, особено за компаниите. „Дори за компаниите, които се справят добре днес, следващата голяма промяна ни дебне зад ъгъла“, предупреждава той.
„Тези, които не желаят или не могат да приемат промяна, ще изостанат с организацията си.“
Компаниите, които се движат от продажбите, балансите и цените на акциите, трудно се подготвят за бъдещето и инициират съответна промяна. По принцип това ги обединява с останалата част от обществото. Преди хората да се включат в предизвикателства и да се сблъскат с неочаквани препятствия, те предпочитат да държат ръцете си далеч от тях. Процесите на промяна, оплаква се Макнали, често се провалят поради „невъзможността за изпълнение“. Това се отнася за вземащите решения в корпорациите, както и за частните лица.
За да може промяната наистина да успее и то по устойчив начин, Макнали съветва да се търсят възможности – и да не се допускат опасности и рискове, които да ви задържат. „Трябва да нарисувате визия за това, положителна картина за това какво може да бъде бъдещето“, казва той. Това ни дава дух на оптимизъм – и, поне за компаниите, чувство на солидарност. „Трябва да спечелите сърцата и умовете на служителите си, да ги накарате да участват в промяната, която трябва да бъде направена, и да ги накарате да разберат, че те са от ключово значение за осъществяването му“, казва Макнали.
Източник: Business Insider