На 9 февруари, 45-и ден от плаването към Антарктида, българският военен научноизследователски кораб „Св. св. Кирил и Методий“ се движи с добра скорост и продължава да изпреварва графика си с няколко часа по пътя си към остров Ливингстън. Метеорологичните условия не са притеснителни, въпреки че се очаква временно вятърът да се обърне срещу посоката на движение. Това сподели пред БТА флотилен адмирал проф. Боян Медникаров, началник на Висшето военноморско училище във Варна, който се намира на борда на плавателния съд от Мар дел Плата до о-в Ливингстън.
Флотилен адмирал Медникаров заяви, че по навигационни разчети, в зависимост от скоростта, корабът ще навлезе в протока Льо Мер, делящ аржентинската част на Огнена земя от о-в Естадос, в следобедните часове на 10 февруари. Между 10:00 и 12:00 часа местно време на 11 февруари се очаква НИК 421 да започне същинския си преход през пролива Дрейк от точка, в която ще се намира на около 60 морски мили на траверс от нос Хорн – най-южната точка от континенталната плоча на Южна Америка. Оттам, отново в зависимост от скоростта, ще са нужни около 40-50 часа, за да се достигне о-в Кинг Джордж, който също е част от архипелага Южни Шетландски острови, към който спада и о-в Ливингстън.
Маршрутът откъм изток не е най-прекият към о-в Ливингстън, но е избран, тъй като директният подход ще свали осезаемо скоростта на „Св. св. Кирил и Методий“ вследствие на много силно вълнение и бордово клатене.
Източник: Константин Карагьозов, БТА