По-рано днес омбудсманът Диана Ковачева съобщи, че 18 000 родители са писали до министъра с настояване да се отложи изпитът след 4-и клас. Свързахме сме с Янка Такева – председател на Синдиката на българските учители за коментар по темата дали учениците след 4-и и след 10-и клас трябва да държат изпити.
Г-жо Такева, смятате ли, че учениците трябва да държат изпити след 4-и и 10-и клас?
Смятам, че хората, които не разбират от образование, не трябва да се изявяват по темата, защото една сбъркана терминология, едно неправилно тълкувание на едно понятие, създава напрежение в образователната система и цялото общество изобщо, туй като всички хора са заинтересовани от образованието на своите деца, внуци и така нататък. При 4-и клас имаме преглед на това, което децата са усвоили в началния етап. Във всички образователни системи това съществува, записано е в закона. Как така омбудсманът ще нарушава закона за образованието? Нека да се промени законът, нека да се дискутира в бъдещия парламент, и като се отмени, тогава вече може да се изказват мнения и становища по този въпрос. Плюс това и детските градини и 1-4 клас вече дълго време имат образователен процес в реална училищна среда, така че тук никой не може да каже, че образованието не е качествено.
Ще помоля омбудсмана, която уважавам изключително много, да престане да нарушава законите в България.
Виждаме, че доста родители са притеснени относно изпитите на децата си. Смятате ли, че учениците са добре подготвени, за да се справят успешно на изпитите след 4-и и 10-и клас?
Разбира се, че са добре подготвени. Това са неща, които винаги ги е имало в образователната система. Винаги началните учители си правят тържества в края на всяка учебна година и показват пред родителите какво са научили техните деца. Не виждам нещо, което трябва да притеснява и родители, и учители. Напротив родителите трябва да бъдат горди, че са научили децата, а родителите да бъдат горди, че децата са усвоили за определен етап от образователната система знанията, уменията и компетентностите, които са записани в стандартите. Хората се явяват още от 6 години на световни състезания по математика. Децата в началния курс имат най-различни състезания. Какво се страхуват толкова много родителите не ми е ясно.
Искам да добавя, че българската образователна система в момента се справя добре. Относно обучението в електронна среда от разстояние, искам да споделя това, че много учители използват проектно-базирания подход, както и съвременните методи за работа в екип на учениците, като им дават да разработват най-различни проекти. Аз имам ученици вкъщи и ги виждам колко активно и задълбочено работят в групи. Българската образователна система преодоля първата година трудностите и неудачите, всеки ден става все по-добра в електронна среда, но това е от гледна точка на образователния процес. Що се отнася до хуманизма и социализацията в образованието, до рехабилитационните функции на образованието и така нататък, това всичко се прави в реална училищна среда. Дай Боже, когато мине тази пандемия да си се върнем към реалното образование.
До колко онлайн обучението позволява да се усвои добре учебният материал?
В 1-4 клас по-голяма част от учебния материал се взе в реална училищна среда. Какво ще стане след утре, никой не знае. В момента имаме реално присъствие в училищна среда. Що се отнася до 10-и клас, ние имаме по закон първи и втори гимназиален етап. Първи гимназиален етап трябва да завърши с някакво удостоверение и затова се налагат тези изпити, защото ако някой не иска да продължи образованието си, да има завършен първи гимназиален етап, който след години може да продължи. Така направен законът – първи и втори гимназиален етап, дава именно всичките тези възможности за продължаване на образованието, записани в закона. Ако се промени законът, тогава вече може да говорим за промяна на член 53 от конституцията, където можем да сложим, че задължителното образование в България е до 18 години, така както го направиха много европейски страни. Тогава няма да има матура в 10-и клас, защото ще махнем първи гимназиален етап и няма да делим гимназията на два етапа. Ще бъде един петгодишен етап. Сега имаме 4-степенна структура в образователната система. Чудя се как хората не четат закона и си говорят и създават напрежение. Много добре знаят че в навечерието на избори и след изборите поне 7-8 месеца не може да се предприеме каквото и да е относно законодателна промяна.