12.6 C
София
вторник, април 30, 2024

Елица Панайотова пред MediaFax: С училищните автобуси целим да намалим трафика и замърсяването на въздуха в София

Препоръчваме Ви

ЕК ще препоръча начало на преговори за членство с Босна и Херцеговина

Европейската комисия ще препоръча на страните членки на ЕС да започнат преговори за членство с Босна и Херцеговина, съобщи председателят на Комисията Урсула фон...

Натискът по границите на ЕС: В каква посока ще се промени миграционната политика?

380 хиляди са нелегалните мигранти в Европа през 2023 година. Има ли натиск, къде е България и какво ще се случи – темата коментират...

„Спасените: 20 години история“ – изложба на ПАРК ЗА МЕЧКИ Белица в Европейския парламент

В чест на повече от 20 години непоколебима отдаденост към благосъстоянието на животните в ПАРК ЗА МЕЧКИ Белица, ЧЕТИРИ ЛАПИ с гордост представя вълнуваща...

„Минало несвършено“ – роман по култовия сериал на NOVA „Отдел „Издирване“

Излезе от печат „Минало несвършено“ - криминален психологически роман по култовия сериал на NOVA „Отдел „Издирване“. Майсторски замислена, динамична и завладяваща история, която разширява...

От следващата година Столичната община ще се бори с трафика и мръсния въздух в столицата с една нова идея – училищни автобуси. Свързахме се с Елица Панайотова от „Зелена София“ за коментар относно пилотния проект „Експериментално въвеждане на училищни автобуси в централния район на София“.

Кога се очаква да стартира инициативата?
Идеята ни е пилотният проект от инициативата, тоест първите два маршрута, да стартират следващата година. В момента нямаме фиксирана точна дата, защото изчакваме да видим как ще се развие ситуацията с изолацията, както и кога училищата ще се върнат към нормален режим на работа. Веднага след това ще имаме готовност да пуснем услугата.

Кои деца ще могат да се възползват от училищните автобуси? И как ще заявяват желанието си?
Идеята е автобусите да се ползват от деца от 1-ви до 4-ти клас, защото това е предимно възрастовата група, в която децата се придвижват с придружител до училищата, а не самостоятелно. Това, което ние свършихме през тази година е, че събрахме от 10-те училища в централната градска част на София информация за адресите на децата от 1-ви до 4-ти клас – анонимизирана информация, разбира се. Целта беше да видим как те са разпръснати по картата. Направихме и тези маршрути, по които ще се движат училищните автобуси. Ще се използват спирки на градския транспорт, на които ще могат да се качат децата от съответните училища. Последните спирки са пред самото училище. За записване комуникираме директно с родителите през училището. Ние вече направихме една анкета, в която се включиха 2000 родители на ученици от 1- ви до 4-ти клас от тези училища, като им бяхме задали различни въпроси – как се придвижват до училище, колко от тях използват кола или друго превозно средство, дали сутрин водят детето си, кой взема детето следобед, дали след това отиват на работа или имат други занимания, дали имат интерес към подобна услуга и дали биха я използвали. На базата на тази информация също сме развили услугата . Сега, когато стартират тези две линии, ние сме уведомили родителите и те вече са заявили конкретен интерес, така че знаем, че до момента има 70 деца, които биха ползвали тези автобуси.

Кои ще бъдат маршрутите, по които ще се движат автобусите?
Има два фиксирани маршрута до този момент. Единият първо спира пред 18-то училище, а след това пред 32-ро. А другият обратно – първо пред 32-ро, а след това пред 18-то. Тоест това не са училищни автобуси, които пътуват до едно училище, какъвто е стандартният модел на училищните автобуси и в София и по света. Те са по-скоро маршрутни линии, които събират деца и ги оставят съответно на спирки. Училищата са групирани съответно по 2 или по 3 и една линия ги обслужва.

Кои са основните цели на този проект?

Две са целите на проекта. Едната е намаляването на трафика. Всички знаем ,че когато учебната година започне и децата са на училище, трафикът рязко се увеличава, защото много от родителите по различни причини ползват автомобил, за да закарат децата до училище. Това увеличава трафика, води до замърсяване на въздуха. И също така периметърът около самото училище става по-натоварен, по-задръстен, опасен за придвижване, а въздухът доста по-мръсен. Целта ни е да помогнем за решаването на тези два важни проблема.

Какви други инициативи сте организирали?

Ние имаме доста различни инициативи. Една от тях е „Пеша на училище“. Именно училищните автобуси са част от нейното развитие. Започнахме мерене на емисиите от трафика. Преди около 1,5 година беше първото издание на тази инициатива за дистанционно мерене – без превозното средство да спира се измерват неговите емисии в реално време. Сега на пролет отново, когато се оправи времето, ще продължим меренето на емисиите от автомобилите. Целта на тази инициатива е да видим какви са емисиите в реално време, кои са най-замърсяващите превозни средства и какъв % са от целия парк. Това да бъде от полза на самата община за таргитиране на тези големи замърсители и установяване на съответните мерки, които да бъдат насочени към тях. При първото издание на инициативата, това, което установихме е, че около 6% от всички измерени превозни средства, са най-големите замърсители и те допринасят за над 60% от замърсяването на въздуха. Ако при повторното измерване, при което се надяваме да имаме доста по-голям брой превозни средства измерени, това се запази като тенденция, ще имаме възможността да насочим усилията към този малък процент от автомобилите. Това може да има голям принос за намаляване на замърсяването на въздуха от трафика.

Мога да споделя и за още един проект, който правихме съвместно с партньори от бизнеса и от различни НПО, а именно създаването на сайт, който се казва „No waste” или „Без отпадъци“. Адресът е waste.sofia.bg. Там сме събрали цялата полезна информация за това какви отпадъци, които генерираме в дома ни или в офиса, как се изхвърлят, на кой телефон трябва да се обадят хората, в какъв ден да се оставят до контейнерите, в кои контейнери какво се изхвърля, къде се намират съответните контейнери. Това е инициатива, която цели самата информация да е широко и лесно достъпна, както и разбираема за всеки, така че да може на всички да ни бъде по-лесно в тази съвместна инициатива да направим града по-чист и да се рециклират повече отпадъци.

 

Повече по Темата

НАПИШЕТЕ КОМЕНТАР

Please enter your comment!
Please enter your name here

Последни Новини

ЕК ще препоръча начало на преговори за членство с Босна и Херцеговина

Европейската комисия ще препоръча на страните членки на ЕС да започнат преговори за членство с Босна и Херцеговина, съобщи председателят на Комисията Урсула фон...

Натискът по границите на ЕС: В каква посока ще се промени миграционната политика?

380 хиляди са нелегалните мигранти в Европа през 2023 година. Има ли натиск, къде е България и какво ще се случи – темата коментират...

„Спасените: 20 години история“ – изложба на ПАРК ЗА МЕЧКИ Белица в Европейския парламент

В чест на повече от 20 години непоколебима отдаденост към благосъстоянието на животните в ПАРК ЗА МЕЧКИ Белица, ЧЕТИРИ ЛАПИ с гордост представя вълнуваща...

„Минало несвършено“ – роман по култовия сериал на NOVA „Отдел „Издирване“

Излезе от печат „Минало несвършено“ - криминален психологически роман по култовия сериал на NOVA „Отдел „Издирване“. Майсторски замислена, динамична и завладяваща история, която разширява...

България ще се включи в екипа на „Евроджъст“ за разследване на военни престъпления в Украйна

Министърът на правосъдието Атанас Славов изрази решителност България да бъде една от страните, които ще участват във възстановяването на справедливостта след престъпната война на...