12.1 C
София
вторник, май 7, 2024

Ваня Кастрева: В 4 детски градини има контактни лица, 17 педагози са положителни или под карантина

Препоръчваме Ви

ЕК ще препоръча начало на преговори за членство с Босна и Херцеговина

Европейската комисия ще препоръча на страните членки на ЕС да започнат преговори за членство с Босна и Херцеговина, съобщи председателят на Комисията Урсула фон...

Натискът по границите на ЕС: В каква посока ще се промени миграционната политика?

380 хиляди са нелегалните мигранти в Европа през 2023 година. Има ли натиск, къде е България и какво ще се случи – темата коментират...

„Спасените: 20 години история“ – изложба на ПАРК ЗА МЕЧКИ Белица в Европейския парламент

В чест на повече от 20 години непоколебима отдаденост към благосъстоянието на животните в ПАРК ЗА МЕЧКИ Белица, ЧЕТИРИ ЛАПИ с гордост представя вълнуваща...

„Минало несвършено“ – роман по култовия сериал на NOVA „Отдел „Издирване“

Излезе от печат „Минало несвършено“ - криминален психологически роман по култовия сериал на NOVA „Отдел „Издирване“. Майсторски замислена, динамична и завладяваща история, която разширява...

В момента само в 4 детски градини има контактни лица, а общо педагогическият персонал, който е бил с положителен тест или са контактни, са 17 на фона на цялата ни система. Това заяви пред Нова телевизия Ваня Кастрева, началник на РУО – София-град.

Пълен текст на интервюто:

Водещ: Колко ученици остават вкъщи от 1 до 4 клас и няма да влязат днес в класните стаи, говорим в София, в София – област?

Ваня Кастрева: Ако говорим само за нашия град, естествено е, че те са на фона на броя на учениците. Защото говорим за около 50 000 деца, които са обхванати от 1 до 4 клас … 500…

Водещ: От 50 000 – 500, за страната ли?

Ваня Кастрева: За страната са 704. Да, реално погледнато най-голямата образователна система и спецификата на нашия град, разбира се. Това е важно да го отбележим, защото съвсем различно стоят нещата в малките населени места, съвсем различно стоят нещата в региони, като Смолян.

Водещ: Защо? Той вирусът е един и същ.

Ваня Кастрева: Не, той е един същ, но там има различна комуникация между хората в малките населени места всички се познават, няма толкова места, на които те да се струпват. Дори тогава, когато децата останат вкъщи и има условия за по-различно обучение, докато тук виждате, че това беше изключително трудно, те да стоят затворени в апартаментите. Доста психическо напрежение имаше в семействата и те споделяха това, както и в децата.

Водещ: Показахме някои кадри за ученици и за учители, те са с маски. Кажете какво е положението с маските последно? Ако един учител е притеснен и иска от децата да носят маски, може ли да ги задължи или не?

Ваня Кастрева: Министърът на образованието със своя нарочна заповед определи правилата за носенето на маски, в общите части това е задължително, но специално за 1 -4 клас, защото те се връщат в училище, 1-4 клас, естествено трябва да се отбележи възрастовата характеристика, при тях е доста по-трудно. Това, което се препоръчва – спазването на отстоянието между учителя и децата, когато е повече от 1 – 1,5 метра е допустимо, но ако учителят изпитва притеснения, е важно това да бъде споделено от една страна с родителите, от друга страна с педагогическия съвет, да вземе своето решение по отношение на училищната политика.

Водещ: Кой решава?

Ваня Кастрева: Реално погледнато педагогическият съвет, тоест обсъждайки всички предложения, които имат, училището може да има своя собствена политика по отношение на носенето на маски в 1-4 клас говоря, за другите е различно.

Водещ: А защо се налага това, а не примерно учителят, който се притеснява?

Ваня Кастрева: Да, учителят. Но той трябва да сподели със своите колеги, за да не се противопоставят отделни паралелки. Ако говорим само за една паралелка, нещата са ясни. Но ако говорим за едни големи училища, да абсолютно е възможно в едната паралелка да се носи, в другата да не се носи, но е важно това да бъде изговорено, да бъде аргументирано, за да не се създава…

Водещ: Аз го гледам от гледна точка на учителя. Защото той няма да гледа по паралелки, по учители.

Ваня Кастрева: Да, учителят може да направи това предложение и съответно то да бъде уважено.

Водещ: А в този педагогически съвет влизат неговите колеги или как? Те гласуват?

Ваня Кастрева: Влизат неговите колеги, представител на родителите, медицинското лице, но така или иначе това са училищни политики, определено са насочени към защита здравето както на децата, така и на учителите.

Водещ: Аз имам един въпрос – води ли се учителят контактно лице, когато в един клас има положително детенце и трябва да се карантинира? Спомням си, че в един момент учителят не се водеше контактен и не се карантинираше.

Ваня Кастрева: Зависи от времето, в което той продължава да работи, ако говорим отново за начален етап – ако е едно дете, той се карантинира и той се води контактен, но те продължават да работят в електронна среда целият клас. Говорим за целия клас.

Водещ: Реши ли се казусът …

Ваня Кастрева: Между другото само да спомена, защото е важно да работим с конкретни данни, а и връщането на малките деца – за София са около 48 000 обхванатите в детските градини. По данни на платформата „карантина“ в момента само в 4 детски градини има контактни лица, а общо педагогическият персонал, който е бил с положителен тест или са контактни, са 17 на фона на цялата ни система. Тоест данните наистина дават аргументи за това важно решение, но отново ще кажа, че водещо тук е Министерството на здравеопазването и всичко, което трябва да се спазва като правила и всичко, което се разпореди.

Водещ: Кажете, сигурен съм, че това е комбинация от отговорности на РЗИ-тата, не само на инспекторатите по образование, но имахме казуси, при които едно дете е карантинирано, защото братчето или сестричето кара коронавирус, първи път, втори път отива в училище, друго дете се разболява и излиза в карантина. Накрая си кара карантина и заради себе си, защото самото то е болно и така хипотетично може 4-5-6-8-10 пъти да излиза под карантина. Ако го е карало детето после трябва ли да се карантинира заради наличие на друг заразен в клас? Изчистихте ли го това?

Ваня Кастрева: Това с РЗИ все още се коментира, защото в крайна сметка ние сега започваме да говорим за изграждане на антитела, а и реално погледнато превенцията на разпространението на вируса изисква налагане… още не е решено това.

Водещ: Тоест едно дете и да е изкарало заболяването ще излиза под карантина 20 пъти?

Ваня Кастрева: Това е въпрос, на който трябва да отговорят другите власти. Надявам се, че и на него ще има отговор, защото вече ние говорим в една различна хипотеза.

Водещ: Дано 10 месеца по-късно от началото на болестта в България е хубаво този въпрос да бъде решен.

Ваня Кастрева: Определено ще бъде решен, защото в крайна сметка решенията се вземат след анализ на данните, които имаме от извървения път. А вече говорим и за изграждане на антитела, ваксиниране, тоест наистина вървим в посока, която е следствие от натрупания опит във времето.

Водещ: Обезпечени ли са учителите да преподават едновременно на децата в клас, които са пуснати днес на училище от своите родители, но и в електронната среда, тоест урокът да тече и онлайн за онези, които са вкъщи ?

Ваня Кастрева: Това е въпрос, който всяко едно училище решава по своя собствена методика, ползват различни платформи, различен инструментариум за работа в електронна среда, така че вие видяхте един пример за 51-во училище, в което това е решено. Имаме различни формати, все пак в София говорим за 272 училища. Тоест имаме наистина различни решения. Това е т.нар. синхронно обучение, но училището може да избере друг формат, който е т. нар. асинхронно, тоест нямаме директно общуване в електронна среда между учителя и съответно учениците.

Водещ: В единия случай трябват двама учители. Единият денонощно да работи, а в другия случай като е синхронно всички могат. 

Ваня Кастрева: Всичко асинхронно е поставянето на задачи, комуникацията вече е в малко по-различен формат.

Водещ: Имате ли информация за нагласите на учителите в София? Какъв процент от тях са готови да кажат „да“ на ваксината?

Ваня Кастрева: Реално погледнато информацията за нагласите на учителите беше събрана през декември, миналия месец. Мисля, че процентът все повече ще се увеличава. Той беше над 20, за мен обаче е много важно все повече да се говори за ваксините, защото хората трябва да имат информация преди да вземат това информирано решение. Но моите колеги учителите в училищата и в детските градини са изключително отговорни. Аз мога да ви кажа, че те самите с голямо нетърпение се върнаха днес в училище, началните учители и с толкова радост, вие видяхте всъщност децата се срещаха помежду си и със своите учители. Така че процентът вероятно ще се увеличава. Той е много различен, има цели детски градини и малки училища, в които са заявили за всички.

Водещ: Благодаря ви, успешна и здрава година!

Ваня Кастрева: Благодаря и на вас така!

 

 

 

Повече по Темата

НАПИШЕТЕ КОМЕНТАР

Please enter your comment!
Please enter your name here

Последни Новини

ЕК ще препоръча начало на преговори за членство с Босна и Херцеговина

Европейската комисия ще препоръча на страните членки на ЕС да започнат преговори за членство с Босна и Херцеговина, съобщи председателят на Комисията Урсула фон...

Натискът по границите на ЕС: В каква посока ще се промени миграционната политика?

380 хиляди са нелегалните мигранти в Европа през 2023 година. Има ли натиск, къде е България и какво ще се случи – темата коментират...

„Спасените: 20 години история“ – изложба на ПАРК ЗА МЕЧКИ Белица в Европейския парламент

В чест на повече от 20 години непоколебима отдаденост към благосъстоянието на животните в ПАРК ЗА МЕЧКИ Белица, ЧЕТИРИ ЛАПИ с гордост представя вълнуваща...

„Минало несвършено“ – роман по култовия сериал на NOVA „Отдел „Издирване“

Излезе от печат „Минало несвършено“ - криминален психологически роман по култовия сериал на NOVA „Отдел „Издирване“. Майсторски замислена, динамична и завладяваща история, която разширява...

България ще се включи в екипа на „Евроджъст“ за разследване на военни престъпления в Украйна

Министърът на правосъдието Атанас Славов изрази решителност България да бъде една от страните, които ще участват във възстановяването на справедливостта след престъпната война на...